تحقیق مراحل اسکن قلب

دسته بندي : علوم پزشکی » پزشکی
دانلود تحقیق با موضوع مراحل اسکن قلب،
با فرمت word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.

قسمتی از این تحقیق :
اسكن قلب:
اسکن پرفیوژرن میوکارد (اسکن قلب) به معنی تصویربرداری خونرسانی میوکارد (عضله قلب) به روش تصویربرداری هسته‌ای می‌باشد .در اين روش با تزریق وریدی از یک ماده رادیو اکتیو بی‌خطر (معمولا تکنسیم 99يا تالیوم201)، خونرسانی به عضله قلب در دو حالت ورزش و استراحت بطور جداگانه مورد بررسی قرار می‌‌‌گیرد. در قلب طبیعی ، ماده رادیواکتیو بطور یکنواخت در میوکارد (عضله قلب) برداشت می‌شود. در بیماران مبتلا به مشکل عروق کرونر قلب ، پس از فعالیت در منطقه اي كه خون رساني آن مختل است کاهش برداشت ماده راديو اكتيو دیده می‌شود. 
علائم بیماری تنگي سرخرگهای کرونر قلب غالبا در هنگام فعالیت بیمار ظاهر می‌شوند و معمولا در حالت استراحت مشکلی وجود ندارد. بنابراین برای بررسی دقیقتر و واقعی‌تر وضعیت خونرسانی به عضله قلب بهتر است قلب را در شرایط سخت بررسی کنیم تا آن منطقه که دچار افت نسبی جریان خون (ایسکمی) به علت تنگی سرخرگی است خود را بهتر نشان دهد. در اینصورت با درمان بموقع تنگی ، از پیشرفت بیماری و خطرات بعدی پیشگیری خواهد شد. بنابراین اسکن قلب باید توأم با تست ورزش انجام شود. آزمون ورزش که حداکثر نیم ساعت بطول می‌انجامد  با دستگاه تردمیل ( Treadmill) به عمل می‌آید.
کاربرد اسکن قلب :
اسکن قلب یکی از آزمایشهای دقیق قلب و عروق می‌باشد که برای تشخیص بیماری سرخرگهای کرونر قلب (CAD) انجام می‌شود و طی دو مرحله ورزش و استراحت ، کمیت و کیفیت خونرسانی به عضله قلب (سرخرگهای کرونر) را در زوایا و سطوح مختلف قلب بررسی می‌کند. در این نوع تصویربرداری مناطقي كه دچار ضعف خونرسانی (مناطق مستعد آنفارکتوس یا سکته) مي باشند شناسایی شده و درمان بموقع و پیشگیری از حملات قلبی برای بیمار فراهم مي آيد.
مراحل انجام اسکن قلب
آماده سازی بیمار برای اسکن :
آماده سازی ، شامل آمادگی جسمانی و قطع بعضی داروهای مداخله‌گر قلبی را که مانع از افزایش فعالیت وضربان قلب در حین ورزش می‌شوندمانند پروپرانولول در فاصله زمانی معین قبل از تست می‌باشد.( این داروها قبلا در برگه آمادگی اسکن برای بيمار معرفي شده‌اند). ابتدا از بيمار يك رگ مناسب معمولا از روي دست گرفته شده،سپس تعداد 10 عدد برچسب (Chest Lead ) برای اتصال سیمهای مربوط به دستگاه نوار قلب روی پوست سینه شما ، در اطراف ناحیه قلب نصب خواهد شد. بنابراين حمام كردن وتراشيدن موهاي زايدسينه (برای آقايان) ضروری می باشد.
اولین مرحله از اسکن قلب همراه با انجام ورزش با دستگاه تردمیل شروع شود. بيماراني كه قادر به راه رفتن روی تردميل نيستند استرس دارويی با داروی دی‌پیریدامول (زرد رنگ) به نسبت وزن بيمار جايگزين تست ورزش می شود  ميشود. 
دسته بندی: علوم پزشکی » پزشکی

تعداد مشاهده: 513 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:346 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 9 صفحه، قابل ویرایش.