پرسشنامه افسردگی ایرون بك

دسته بندي : علوم انسانی » روابط عمومی
توضیحات:
دانلود پرسشنامه با موضوع افسردگی ایرون بك،
در قالب doc و در 9 صفحه، قابل ویزایش.


توضیحات:
اين پرسشنامه شامل 21 گروه سئوالات مي‌باشد. معرفي آزمون: اين آزمون توسط آيرون بك روان پزشك شناخت گرا در دهه‌ي 60 مطرح شد . اين تست مستقل از فرهنگ خاص شناخته شده و طبقات مختلف جامعه مي‌توانند بوسيله آن تست شوند كه روايي و اعتبار تست در خلال دهه اول بعد از تدوين آن ثابت شده است. بك 21 جنبه از مواردي كه در افسردگي مورد تفسير قرار مي‌گيرد. را از كتابهاي مختلف استخراج كرده و بر طبق آن آزموني تهيه كرده است و علاوه بر آن، به منظور تسهيل استفاده از تست افسردگي در سطح عمومي، بك شكل كوتاه ساده‌اي از آن را براي خود آزمايي فراهم كرده است.
اين شكل كوتاه يا اختصاري تست بك در مقايسه با شكل اوليه داراي اين مزيت است كه اجراي آن به جاي تقريبا دو دقيقه مدتي نزديك به پنج د قيقه وقت مي‌گيرد. و علائمي نظير خلق بدبيني، احساس شكست، نارضايتي، احساس گناه، نياز به مجازات، نفرت از خود، تهمت به خود – خود آزاري – گريستن – زوج رنجي- گوشه‌گيري – بي‌تصميمي – پندار شخصي از بدن خود، سستي كندي، خستگي، كاهش ميل جنسي و … طرح و تدوين شده است.

روش اجراي پرسشنامه:
مقايس به صورت يك پرسشنامه است. در اين پرسشنامه چندين گروه سوال وجود دارد و هر سوال بيان كننده‌ي حالتي از فرد است. پس از مطالعه سوال در هر گروه بايد گزينه‌اي انتخاب شود كه بهتر از بقيه گزينه‌ها طرز احساس كنوني فرد را بيان مي‌كند. يعني آنچه در زمان اجراي تست حس مي‌كند، علامت بزند. سپس نمرات جنبه‌هاي مختلف را باهم جمع مي‌كنيم و در پايان، نمره بدست‌آمده بازگو كننده مقدار افسردگي در فرد مي‌باشد.

روش نمره‌گذاري:
بك براي اندازه‌گيري درجه افسردگي افراد آزموني ساخته كه به نام مقياس افسردگي بك معرفي و مورد استفاده متخصصين و محققين و بخصوص روان شناسان باليني و روان ‌پزشكان قرار گرفته است. ميزان بك داراي 84 سوال است كه براساس 21 جنبه يا علائمي نظير خلق بدبيني – احساس شكست و نارضايتي – احساس گناه – نياز به مجازات – نفرت از خود – تهمت به خود – تعايلات خودآزاري گريستن – زودرنجي – گوشه‌گيري از اجتماع – بي‌تصميمي، پندار شخص از بدن خود يا تصوير بدني – مستي – كندي در كار – اختلال در خواب – خستگي ناپذيري – كاهش وزن – اشتعالات ذهني در مورد سلامت بدن، كاهش نيروي جنسي طرح و تدوين شده است، در اين آزمون در برابر هر يك از جنبه‌هاي فوق كه مشخص كننده يكي از علائم مرض افسردگي است 4 يا 5 جعبه نوشته شده است كه به ترتيب بيانگر خفيف‌ترين يا شديدترين درجه احساس بسيار گونه است بيمار سوالات را به ترتيب مي‌خواند و جنبه‌اي كه بيشتر بيانگر حالات وي مي‌باشد را با دايره‌اي مشخص مي‌سازد ارزش‌هاي كمي هر جنبه نيز از صفر تا 3 به اين ترتيب معين مي‌شود.
صفر: سلامت رواني در جنبه موردنظر
يك: احساس اختلال شديد
سه: احساس اختلال حاد و عميق
-    نمره‌گذاري بك از طريق جمع كردن نمراتي كه داخل دايره است صورت مي‌گيرد. با توجه به ميانگين نمرات مبتني بر تحليل توزيع فراواني مقياس اختصاري است.


اعتبار تست افسردگي بك:
با توجه به اينكه ابزار تحقيق بايستي استاندارد باشد و اعتبار و روايي آنان ثابت شده باشد. ما در اين پژوهش از تست افسردگي بك استفاده مي‌كنيم. پرسشنامه افسردگي بك يكي از معيارهاي رايج براي اندازه‌گيري افسردگي به حساب مي‌آيد. فرم استاندارد آن شامل 21 پرسش مي‌باشد كه در سال 1961 توسط بك تدوين گرديد. وليكن بك در سال، 1972 براي اولين بار فرم 13پرسش كوتاه آنرا جهت استفاده بيماران و شناخت درصد افسردگي به كاربرد و همبستگي 96% اين فرم استاندارد آن و فرم كوتاه همبستگي 61% را بين فرم كوتاه درجه‌بندي افسردگي توسط متخصصين باليني گزارش كرده‌اند.
روايي مقياس افسردگي بك در ايران:
ميزان درجه بندي شده‌اي از تست بك كه در ايران به كار مي‌رود خلاصه‌اي از اصل تست كه توسط دكتر سيروس ايزدي و داريوش پرتو به فارسي ترجمه شده است و به وسيله آقايان فيروز نديمي و محمدتقي دلخوش دانشجويان دانشگاه تهران در جامعه ايران هنجار گزيني شده است.
2-    پرسشنامه محقق ساخته: (پيوست شماره دو)
به منظور جمع‌آوري برخي از اطلاعات عمومي در مورد افراد دو گروه يك پرسشنامه توسط پژوهشگر ساخته شد. در اولين مرحله انجام پژوهش به اجرا گذاشته شد. اين پرسشنامه حاوي سوالاتي در خصوص سن – جنس، تحصيلات والدين ميزان درآمد خانواده، تعداد افراد خانواده، و ترتيب تولد فرد شركت كننده در پژوهش، وجود هر يك از والدين به عنوان سرپرست، كساني كه به عنوان نان آور خانواده وجود دارند، شغل والدين بود.


دسته بندی: علوم انسانی » روابط عمومی

تعداد مشاهده: 2057 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 9

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 20,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب doc و در 9 صفحه، قابل ویزایش.